Thursday, November 8, 2012

solat, jangan tak solat

secara jujurnya, bila nak tulis pasal teguran agama ni, sebenarnya ada terpikir banyak kali patut ke tulis, layak ke aku ni..

benda yg saya nak tulis ni psl benda paling basic dalam agama Islam kita.. SOLAT :)
solat sbnrnya ada banyak effect pada kehidupan seharian kita..
buruk2 mana pon perangai kita, kalau kita solat, saya yakin Allah pasti still akan bukakan pintu hati kita utk ada rasa bersalah drpd membuat perkara buruk.. kalau tak berubah pon, mesti ada rasa bersalah.. sikit2 rasa tu datang, mesti lama2 kita akan stop.. betul tak?

sbb tu sbnrnya solat kita tak bole abaikan walau ape pon perkara yg jd..
hurmmm~

let me tell you dear brothers and sisters out there.. kalau anda tak solat, anda sbnrnya berhutang satu solat dgn Allah.. kalau pk nak bertaubat bila dah tua nnt, anda kena bertaubat dgn membayar balik semua solat yg anda tak buat.. so bayangkan kalau 20 tahun tak solat setiap hari, dah bape banyak qada' tu.. and my mom always said that "yang solat ni pon, sbnrnya belum tentu solat kita betul, we too need to qada' whenever we have free time.."

kalau tak dtg rasa taubat tu, nak buat mcm mana kan.. tapi kalau time tua2 nnt, tetiba dtg rasa taubat tu.. perasaan menyesal adalah satu perasaan yg sgt menyakitkan dan membebankan malah lg berat dari rasa putus cinta.. sbb time tu datang rasa bersalah dan tak putus menyalahkan diri sendiri memilih jalan utk tidak solat, daripada solat.. err~ saya tak ingat nama org ni but i found this somewhere in a video of this one muallaf..

so saya doakan sgt moga kita semua tak lupa solat.. seriously saya rasa takut sangat sbnrnya nak tulis post ni, but somehow i just want to share my opinion abt solat :) may Allah always guide us to His path.. insyaAllah :)

No comments: